18 juni 2009

Förlossningen


Tänkte jag skulle berätta om min snabba förlossning, fortfarande lite chockad väntade mig inte att det skulle gå så snabbt.
Det började med att jag gick och la mig runt 00:00 tiden, när jag lagt mig knäpte de till i min mage jätte högt och högg. Jag blev skit skraj och reste mig upp och gick in på toaletten där vattnet började rinna. Mitt vatten har gått!! Mathias rusa upp ur sängen och säger: Nu åker vi in!! Han väcker Edvin och jag börjar torka golvet. Han stressar och säger åt mig att skynda mig. De är inge bråttom säger jag eftersom jag inte har ont än. Jag ringer förlossningen och säger att mitt vatten gått. Eftersom min förlossning med Edvin gick ganska snabbt (4 timmar) är det lika bra att åka in på en kontroll tycker dem. Vi åker och lämnar Edvin hos farmor och vidare till förlossningen. Dem kontrollerar mig och vist är det vattnet som gått och jag är öppen 8cm. Ska jag inte ha ondare?? 8cm, det är inte långt kvar! Då börjar värkarna komma, jag andas genom värkarna som inte kommer allt för tätt. Jag är normal mellan värkarna och kan prata med folk någonting jag inte kunde med Edvin då hade jag skit ont och allt var hemskt. Det är en sån himla skillnad den här gången, inte alls samma smärta. Jag spänner mig jätte mycket i bena så dem sätter nålar i mina öron och en i pannan för att jag ska slappna av lite. Har ingen anning om de hjälper men Mathias säger att jag är lugnare. Jag provar lite lustgas, som jag aldrig vågade prova på min första förlossning men det är ju skönt att vara lite yr mellan värkarna. Det går undan och jag bara måste krysta. Min enda önskan med denna förlossning är att jag ska stå på knä och krysta jag tyckte de funka så bra förra gången. Men jag hinner inte ställa mig på knä för helt plötsligt har jag krystat ut ett huvud, väntar en stund på nästa krystvärk och då kommer hon ut till oss 01:33! Jag hade inte ens värkar i en timme. Allt gick så snabbt och det ska man väl vara glad för!

Linnea 14 juni 3465g 50cm

1 kommentar:

L-M sa...

Vad skönt att allt gick så bra och fort :-) Hoppas min nästa går lika smidigt!